Focaccia z suszonymi pomidorami

U nas (w niektórych restauracjach) podaje się na początek pajdę chleba ze smalcem a Włosi ... Włosi mają focaccia, najczęściej podaną z oliwą z oliwek lub aromatycznym olejem, którym należy ją obficie skropić lub po prostu w nim umoczyć. 


Jedni określają focaccia jako suchą bazę dla ciasta na pizzę (bez sosu pomidorowego i sera), ja jednak bardziej skłaniałabym się ku określeniu jej jako rodzaju chlebka. 
Istnieje wiele odmian focaccia, od suchych, najczęściej z solą morską i ziołami, na którą znajdziecie przepis poniżej, jak i pulchnych, z pomidorami koktajlowymi, oliwkami czy figami. 
Można ją jeść ciepłą i zimną. 
Moją wersję (z suszonymi pomidorami i tymiankiem) obficie skropiłam zakupionym na Frymarku olejem rydzowym. 
Połączenie smakowe ... Nie do opisania! Symfonia smaków w ustach, bardzo polecam! 


Składniki:
10 gramów świeżych drożdży
150 ml ciepłej wody
1/2 łyżeczki cukru
250 gramów mąki
1 łyżeczka soli
1 łyżka oliwy z oliwek
suszone pomidory (ilość dowolna)
sól morska lub himalajska (młynek)
świeży tymianek
W mojej wersji: olej rydzowy do polania.

Wykonanie:
Drożdże rozkruszyć, dodać cukier, zalać letnią wodą i dokładnie wymieszać. 
Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 20 minut. 
Mąkę przesiać, dodać sól i wymieszać. 
Zaczyn połączyć z suchymi składnikami, dodać oliwę, wyrobić ręcznie miękkie i plastyczne ciasto. 
Czas wyrabiania - 10 do 15 minut. 
Wyrobione ciasto włożyć do miski, przykryć szczelnie folią spożywczą i odstawić do wyrośnięcia na 1,5 godziny w ciepłe miejsce. 
Po wyrośnięciu ciasto posypać ziołami i wyłożyć na nie pomidory. 
Odstawić do ponownego wyrośnięcia na kolejną godzinę.  
Nagrzać piekarnik do temperatury 220 stopni, program góra/dół, bez termoobiegu. 
Ciasto posypać solą morską lub himalajską, kolejno wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez 15-20 minut na złoty kolor. 
Uwaga! Aby pomidory się nie przypaliły, należy ciasto przykryć folią, w przypadku gdy dodajemy np, oliwki, należy je namoczyć w dwóch łyżkach oliwy z oliwek. 
Bon appetit! 


Otrzymałam od Was wiele pytań dotyczących Frymarku Bydgoskiego, na którym byłam w niedzielę. Jak już wspomniałam w poprzednim wpisie, genialna inicjatywa, którą jestem zachwycona. 
Frymark Bydgoski to Jarmark Regionalnej Żywności i Rękodzieła, impreza odbywająca się cyklicznie co dwa tygodnie w Kamienicy 12 przy ul. Poznańskiej 12 w Bydgoszczy.
Wszelkie niezbędne informacje na temat imprezy znajdziecie pod tym linkiem

Komentarze