Gruszki na ... migdale

Cudowna niedziela, rozpoczęta wypadem na Frymark Bydgoski - Jarmark Regionalnej Żywności i Rękodzieła. 
Jakie cuda, jakie wspaniałości i pyszności ...!
Upolowałam ciekawe produkty, a samą inicjatywę popieram i jestem zachwycona, bo brakowało mi imprez tego typu w naszym mieście. 
Po powrocie kawa i oczywiście ... ciasto, a jak! 
Bardzo ciekawa alternatywa dla wielkanocnej baby - smakiem i konsystencją ciasto do złudzenia ją przypomina, do tego smakowite gruszki w syropie, a wszystko z wyraźnym posmakiem migdałów ... Pychota! 
Dzięki swojemu efektownemu wyglądowi ciasto może pretendować na świąteczny stół. 
Zresztą ... Zobaczcie sami ...


Składniki (na syrop):
2,5 szklanki wody
1/2 łyżeczki skórki otartej z cytryny
1 szklanka cukru
5 gruszek

Składniki (na ciasto):
2 szklanki mąki
3/4 szklanki cukru
1/2 szklanki oleju
1/2 szklanki jogurtu naturalnego
1/3 szklanki mleka
1 szklanka zmielonych migdałów
2 jajka
2 łyżeczki proszku do pieczenia 


Wykonanie:
Gruszki należy obrać ze skóry. Zostawić ogonki - dodają uroku!
Aby Wam ułatwić podpowiem, że należy również ściąć doły, gruszki będą wtedy ładnie stały. 
Zagotować wodę z cukrem oraz skórką cytrynową, gdy cukier się rozpuści dodać gruszki i gotować je około 20 minut. 
Kolejno wyjąć gruszki, odstawić do wystygnięcia.
Pozostałość zredukować i wykonać słodki syrop, który można wykorzystać do polania gruszek przed podaniem. 

Jajka (w całości) należy utrzeć z cukrem na gładką masę. 
W jednej misce należy połączyć wszystkie suche składniki i wymieszać je widelcem. 
W drugiej misce należy połączyć wszystkie mokre składniki i wymieszać je widelcem.
Mokre składniki dodać do utartych jajek. 
Następnie dodawać po łyżce suche składniki.
Mieszać całość do uzyskania gładkiej konsystencji. Na koniec dodać dwie łyżki słodkiego syropu. 


Formę o średnicy 24 cm wysmarować masłem. 
Włączyć piekarnik, ustawić temperaturę 180 stopni, program góra/dół (bez termoobiegu).
Wylać ciasto do formy, następnie ustawić w nim gruszki. 
Ciasto będzie sięgać do połowy owoców, później wyrośnie przykrywając je. 
Wstawić do piekarnika i piec przez 60 minut do 75 minut, do "suchego patyczka."
Ja piekłam swoje 65 minut.
Przed podaniem posypać cukrem pudrem, można polać gruszki słodkim syropem.
Bon appetit! 


P/s.
A na koniec moje dzisiejsze zdobycze z Frymarku, cudowny i przepyszny olej rydzowy, który wykorzystam już w następnym przepisie, dodatkowo kajmak z solą morską no i on ... pstrąg wędzony wczoraj, król dzisiejszych zakupów. 


Komentarze

  1. Napiszesz coś więcej o tym Frymarku? Też jestem z Bydgoszczy, a nigdy o nim nie słyszałam :)
    Ciacho wygląda cudownie - pięknie wyglądają ceł gruszki w cieście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. :)
      Wypróbuj, fantastycznie smakuje - jak mokra migdałowa baba. :)
      Jeśli chodzi o Frymark - nadrobię i napiszę więcej. :)

      Usuń

Prześlij komentarz