Tradycyjna zupa ogórkowa

Dzisiaj jesienna, pyszna i rozgrzewająca zupa ogórkowa. 
Robię ją bardzo tradycyjnie, w sposób jaki robiła ją moja Mama. 
Okazuje się również, że jest to zupa bardzo podobna do tej z przepisu Magdy Gessler - moja jednak różni się kilkoma szczegółami, które moim zdaniem mają dość istotny wpływ na jej ostateczny smak. 
Waszej ocenie zostawiam, czy jest to przepis lepszy czy gorszy. Wypróbujcie sami. :)


Pamiętajcie również, że podstawą dobrej zupy jest ... dobra podstawa. :) 
Tradycyjnie zatem moją ogórkową gotuję na żeberkach wieprzowych - moim zdaniem nie jest ich w stanie zastąpić np. kurczak (znajdziecie przepisy np. na skrzydełkach), nie da się również zrobić jej na wywarze z kostek rosołowych (takowe też znalazłam!!!). 
Szanuję inne przepisy - ale! Wystarczy poczytać stare przepisy z polskich książek kucharskich, odnieść się do tradycji gotowania - nie zawsze warto jest uciekać (czasem na siłę) do nowoczesności i starać się ulepszać to, czego nie da się po prostu ulepszyć. :)

Składniki:
0,5 kg żeberek wieprzowych 
1 pęczek włoszczyzny (bez kapusty)
1 słoik (270 gramów) przecieru ogórkowego - ja użyłam przecieru Ogródek Dziadunia lub
6 ogórków kiszonych
3,4 ziemniaki
1 pęczek świeżego koperku
sól, pieprz
3 liście laurowe
4 ziarenka ziela angielskiego
3,4 ząbki czosnku
1 (lub więcej) łyżeczka lubczyku


Ilość ogórków i ziemniaków podaną w przepisie możecie oczywiście zmienić według Waszych upodobań kulinarnych. Jeśli lubicie bardziej kwaśną zupę - dodajcie więcej ogórków, jeśli bardziej gęstą - więcej ziemniaków. :)

Wykonanie:
Mięso zagotuj w wodzie, zdejmij z wierzchu powstałe szumy. Obierz włoszczyznę, posiekaj czosnek (z łupinami), dodaj do wywaru wraz z zielem i liśćmi, 5 gałązkami koperku, dopraw solą i pieprzem. Gotuj do miękkości mięsa. W tym czasie obierz ziemniaki i pokrój w kostkę. Przelej wywar na sicie, dodaj do niego ziemniaki i gotuj do miękkości, następnie do całości dodaj przecier ogórkowy (lub ogórki pokrojone w plasterki). Ponownie dopraw zupę, szczególnie solą - ziemniaki "wciągną" ją z wywaru podczas gotowania.


Z włoszczyzny wybierz całą marchew i połowę selera oraz pietruszki. Marchew pokrój w talarki, seler i pietruszkę pokrój w kostkę lub przeciśnij przez kratkę do warzyw - dodaj całość do wywaru. Obierz mięso z żeberek i wrzuć "poskubane" do zupy. 
Posiekaj drobno pozostały koperek - część dodaj do wywaru, pozostały zostaw do podania.
Smacznego! 


Komentarze

  1. moja siostra wprost kocha zupy ogórkowe, sama jej dawno nie robiłam chyba muszę się pokusić ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chętnie zajrzę do Ciebie. :) A zupę proponuję zrobić! :)

      Usuń

Prześlij komentarz